Prøv det populære terningspil

Alletiders klassiske terningspil Snyd gør sin entre på Spillehjørnet, Danmarks hyggeligste spillested. Det sjove festegnede spil, der også kendes under navne som Tænkeboks og Løgn, sætter i den grad dine evner til både at aflæse og bluffe dine modstandere på prøve.

Spil mod dine venner

Snyd er, foruden at være et sjovt og underholdende terningspil, også et rigtig hyggeligt fællesskabsspil.

Du kan derfor altid spille mod andre tilfældige Spillehjørnet-spillere, men vi har også sørget for, at du kan spille mod op til 3 af dine venner. Under spillet vil du ydermere kunne chatte med dine modstandere.

For at spille mod venner skal I blot blive enige om et fælles nøgleord, som I alle skal indtaste før spilstart. I skal dog være opmærksomme på, at spillet påbegyndes 30 sekunder efter, at spiller nr. 2 har tastet nøgleordet.

Når I har indtastet det samme nøgleord, kan kampen om håneretten begynde!

Snyd dig vej til Lykkehjulet

I Snyd gælder det om at komme af med sine terninger hurtigst muligt. Så hvis du ikke er den, der sidder tilbage med en eller flere terninger, når spillet er slut, har du vundet og kan derfor med stolthed i stemmen sige, at du mestrer snydedisciplinen. 

Alle spillets vindere bliver belønnet med ét spin på Lykkehjulet. Her er du som minimum garanteret at få din indsats tilbage, men du kan også vinde stort – helt op til 50 gange din indsats.

Spilleregler

Artiklen forsætter nedenfor

Kort om snyd

I snyd har alle spillere hvert sit raflebæger med 4 terninger i. Det handler så i alt sin enkelthed om, at man på skift skal forsøge at gætte antallet af identiske øjne, der er i alt. Man må kun gætte højere end spilleren til højre for sig selv, og man skal altid gætte enten et højere sæt øjne eller et højere antal terninger med et vilkårligt sæt øjne.

Man skal naturligvis kun afgive et nyt bud, hvis man tror på, at den sidste melding passer. Tror man ikke på sidemakkerens melding, skal man løfte bægeret og kalde "SNYD".

Der findes kun én taber pr. runde, og taberen er den, hvis melding viser sig at være forkert, eller den hvis løft viser sig ikke at holde stik.
Den der til sidst sidder tilbage med en eller flere terninger, som den eneste, har tabt. Der er altså kun én taber i hvert spil.

Trappen – Spillets twist

I vores udgave af Snyd har vi tilføjet den velkendte og sommetider omdiskuterede Trappe-regel til spillet. Trappen er et twist og et friskt pust, som du skal huske at have med i dine beregninger. Trappen rammes, når alle dine terninger kan tælles kronologisk fra 1 og opefter (eksempel: 1, 2, 3, 4).

Rammes Trappen, bliver alle dine terninger til jokere og tæller således for alle slags terningeøjne. Som om dette ikke var nok, tilføjes der en ekstra joker til Trappen. Det betyder, at hvis du har slået et slag med terningeøjnene: 1, 2, 3, 4, vil dit slag tælle for 5 jokere. Har du én terning tilbage og slår en 1’er, vil du også have ramt Trappen, og dit slag vil tælle for 2 jokere.

At melde ”Snyd”

Er du ikke overbevist om, at den seneste melding passer, kan du vælge at melde ”SNYD”. Det gør du ved at trykke på SNYD-knappen. Herefter vil det vise sig, om du har ret i dit kald, når alle deltageres bægre løftes, og terningerne optælles.

Hvis de optalte terninger ikke stemmer overens med den sidste spillers meldte bestemte antal terningeøjne, har denne spiller tabt runden, og alle andre får lov til at tage en terning fra, før næste runde starter. Viser den sidste spillers melding sig at passe, har du omvendt tabt runden og får således ikke lov til at tage en terning fra.

Jokerne

Et andet spilelement, som det kræver, at man indtænker i sine meldinger, er jokerne. I Snyd er 1’erne, også kendt som prikker, jokere. Slår du en 1’er på dit terningeslag, vil den således tælle med som en joker og gælde for et vilkårligt sæt øjne.

Når der kaldes ”SNYD” og bægrene løftes, vil alle 1’ere, der derfor er slået, tælle med i optællingen af den slags øjne, der var blevet budt på.

1’ernes funktion som joker betyder, at du ikke kan gætte på, hvor mange 1’ere der samlet gemmer sig.

Lad spillet begynde

Når du er klar til at tage plads ved det runde bord og dyste mod enten dine venner eller tilfældige modstandere, skal du vælge, hvilken indsats du vil spille med. Det koster min. 8 kr. at spille med om pengepræmierne på Lykkehjulet.

Føler du dig endnu ikke helt klar til at spille med om penge, kan du altid øve dig ved at tage et spil mod computeren, uden det vil koste dig noget.

Held og lykke til alle og må de bedste snydepelse vinde!


Spil nu