Udbydes af Danske Lotteri Spil A/S, undtagen Klasselotteriet der udbydes af det Danske Klasselotteri A/S.

09.01.2024
I aften kan det umulige ske igen: I Blåvand kan de godt huske, da en dansker vandt 750 millioner kroner
Danmarkshistoriens største lotteri-gevinst på 750 millioner kroner blev for halvandet år siden vundet efter 14 trækninger uden en vinder af førstepræmien i Eurojackpot. Præcis som i aften, hvor førstepræmiepuljen er 750 millioner kroner efter 14 trækninger uden vinder – det vækker minder hos den købmand i Blåvand, hvor den historiske gevinst blev vundet dengang.

Hele Danmark holdt vejret dengang for halvandet år siden, da en heldig dansker vandt 750.000.000 skattefrie danske kroner – ikke mindst hos købmanden Meny i Blåvand, hvor vinderkuponen var blevet langet over disken.

”Det var helt surrealistisk at lægge hus til danmarkshistoriens største lotterigevinst, og jeg gik fra 0 til 360 på et sekund. Jeg sad derhjemme, og så begyndte der at tikke beskeder ind om, at der var vundet i min butik. Det var en kanon dag. Flere måneder efter kom der så mange positive kommentarer alle steder fra i butikken, og der var god stemning,” fortæller købmand Brian Ørnskov fra Meny i Blåvand.

Han har godt lagt mærke til, at rekord-gevinsten har været med til at sætte Blåvand på Danmarkskortet, og det ville bestemt ikke gøre ham noget, hvis det skete en gang til. Især ikke nu, hvor situationen i dén grad minder om sommeren 2022, hvor Blåvand kom på alles læber. Ligesom dengang er der gået 14 trækninger uden en vinder, og ligesom dengang har puljen nået sin maksimale størrelse på 750 millioner kroner.

”Jeg har kunnet mærke, at der er blevet talt om Blåvand, når Eurojackpot puljen er blevet større, også når jeg for eksempel har været i København. Nu har støvet efterhånden lagt sig herovre vestpå, og det er blevet hverdag igen, men vi håber, at det snart begynder at støve igen. Vi kan godt mærke her i butikken, at puljen er vokset, og at folk er obs på det. For folk ved nu, at det kan lade sig gøre at vinde den store gevinst. Jeg håber, at puljen igen bliver vundet af en dansker, og hvorfor skulle det ikke ske i min butik en gang til?” siger han håbefuldt.

Hos Danske Spil kan de også mærke, at aftenens trækning bringer gyldne minder frem.

"Det er jo et helt ubegribeligt stort beløb, som er på spil i aftenens trækning i Eurojackpot. I sommeren 2022 havde vi æren af at udbetale en makspulje til en dansker, og når man først har haft den oplevelse én gang, så kan jeg love for, at man gerne vil opleve det igen. Og når det føles så skelsættende at udbetale trekvart milliard kroner, så tænk på, hvordan det må føles at modtage en så enorm sum penge… Derfor er det sådan, at hvis man vinder et stort beløb hos os, bliver man tilbudt særlig rådgivning, så vi sikrer, at man får en god start på livet som millionær – eller i det her tilfælde mangemillionær,” siger Malene Mølgaard, adm. direktør i Danske Lotteri Spil, som står bag Eurojackpot i Danmark.

Om Eurojackpot

Eurojackpot er lotteriet med de allerstørste præmier. Der er trækninger hver tirsdag og fredag, og puljen varierer fra minimum 63 millioner kroner til maksimum 750 millioner kroner. Den højeste, danske gevinst blev vundet i sommeren 2022, hvor en Eurojackpot-kupon købt i Meny i Blåvand således gjorde en heldig dansker 750 millioner kroner rigere.