Data om og overvågning af spillemønstre har en central rolle i vores indsats for at forebygge spilafhængighed og opfange tegn på spilleproblemer.
I tæt samarbejde med eksperter fra Forskningsklinikken for Ludomani ved Aarhus Universitet lancerede vi Spilscanneren i 2017. Den er baseret på kunstig intelligens og en avanceret matematisk algoritme, der analyserer kunders spillemønstre for tegn på risikofyldt spilleadfærd. Siden er Spilscanneren flere gange blevet forbedret.
Spilscanneren er et uundværligt værktøj i vores indsats for at forebygge spilafhængighed. Baseret på en avanceret matematisk algoritme analyserer den kunders spillemønstre for tegn på problematisk spilleadfærd med afsæt i kombinationer af en lang række risikofaktorer.
Algoritmen bliver løbende forbedret, og senest i 2023 blev den gentrænet med professionelle psykologers vurderinger af, hvad der er udslagsgivende for problematisk spil på baggrund af mere end 1.500 kunders spilleadfærd. Herefter har Spilscanneren ved hjælp af kunstig intelligens lært at genkende mønstrene med henblik på at spotte tegn på spilleproblemer.
Med Spilscanneren kan vi målrette vores hjælp til de kunder, der har brug for den. Samtidig giver den os en unik indsigt i vores kunders adfærd, som hjælper os med at identificere, hvordan vi bedst forebygger risikoen for, at spillet for nogle tager overhånd.
Nyere forskning påviser værdien af at gribe hurtigt ind og gerne i realtid. Derfor har vi tilpasset hyppigheden af Spilscanneren. Den ændring gør det muligt for os at opfange tegn på problematisk spil endnu tidligere, da vi hurtigere kan se og reagere, hvis der forekommer pludselige ændringer i en kundes spillemønster.
Vores evne til hurtig reaktion understøttes af vores ’Early Warning’-system, som har en endnu hurtigere reaktionstid baseret på mindre avanceret data end ved brug af Spilscanneren. ’Early Warning’-systemet analyserer enkeltstående adfærdsparametre, mens Spilscanneren vurderer adfærdsmønstre ud fra kombinationer af en række udvalgte risikofaktorer.