Ansvarlighed har været en del af vores virkelighed, siden den første tipskupon kom på gaden i 1949. Det er et privilegium at underholde danskerne – men det skal ske inden for nøje definerede rammer.
For de fleste er spil underholdning, men for nogle kan det udvikle sig til en afhængighed med alvorlige konsekvenser. Som statens eget spilleselskab ønsker vi at gå forrest og bidrage til sunde spillevaner og bekæmpelse af spilafhængighed. Det skal altid være spilleren, der styrer spillet og ikke omvendt.
Derfor har vi en bred indsats for at fremme sunde spillevaner - og der kommer løbende nye tiltag til. Vi kan se, vores indsats virker, for vi er lykkedes med at reducere andelen af højrisikospillere med 40 pct. de seneste to år, og der ses en generel forbedring med sundere spillevaner på tværs af vores kunder. Den positive udvikling har vi et mål om at fortsætte.
I Danske Spil har vi særligt tre fokusområder for sunde spillevaner: Vi arbejder med forebyggelse af spilleproblemer, med at opfange de spillere, der udviser tegn på problematisk spilleadfærd og med en række reaktioner, hvor vi tager hånd om de kunder, vi er bekymrede for.
Vi ved, at ingen spillere er ens, og at eventuelle spilleproblemer vil komme til udtryk på forskellige måder. Derfor har vi nogle forebyggende indsatser, der gælder for alle, mens andre vil være målrettede de få. Det gælder f.eks. vores skærpede grænser for unge voksne spillere eller den omsorgskontakt, vi yder, når der er tegn på, at spillet er ved at tage overhånd.
En ting er dog altid gældende. Det er, at mange af vores indsatser koncentrerer sig om de hurtigere spil, vi udbyder. De spil, hvor der er kort tid, fra indskuddet betales, og afgørelsen falder. Netop den kombination udløser nemlig en højere risiko for overforbrug af tid og penge. Til sammenligning kategoriseres lotterier som langsomme spil, og der er generelt enighed om, at risikoen for at udvikle spilleproblemer på lotterier er meget lav. Derfor har vi ikke helt de samme restriktioner eller begrænsninger på vores lotterier.