Udbydes af Danske Lotteri Spil A/S

Udbydes af Det Danske Klasselotteri A/S

Spil sikkert med Spil-id

23.02.2024
Danske Spil om X Factor: ”Højt niveau, spændende - og helt uhørt tæt”
Før det første Liveshow i X factor har Danske Spils oddssættere terpet årets deltagere og vurderet favoritværdigheden. Tendensen er klar: ”Der er ikke for alvor nogen, der rigtigt skiller sig ud, men tre af deltagerne har lige lidt mere at have selvtilliden i.”

Årets X Factor har længe været i gang med auditions, chair-challenges og bootcamps, men det er først nu, hvor vi endelig er nået til årets første liveshow, at den folkekære sangkonkurrence for alvor går i gang – og det er også først nu, at Danske Spil går med på legen.

”Vi har nu forsøgt at udregne sandsynligheder for, hvem der ender med at vinde, og hvilken dommer og kategori, der ender øverst, og der må vi bare sige, at vi er blevet sat på en svær opgave i år. Der plejer altid at være nogen, der er i en klasse for sig, men den er godt nok svær i år,” medgiver oddssætter og X Factor-ekspert hos Danske Spil, Mathias Reimer Larsen

Han vurderer dog, at der er tre navne, der ser ud til at være et mulehår foran de øvrige.

”Vi har Cristian Oprea, gruppen Selmani og Elva Wahlberg som svage favoritter lige nu. De har alle vist højt niveau igennem hele konkurrencen, og de henvender sig grundlæggende til det yngre segment, hvilket formentlig er en fordel. Historisk set har den unge kategori overhånden i konkurrencen. Hele syv gange er det den unge kategori, der har vundet, mens den ældre kategori har fem sejre og grupperne har tre – senest med sidste års vindere Rosél,” siger han.

”Men lad os nu se, hvad der sker, når deltagerne skal vise, om de har, hvad der skal til for at præstere fredag aften i primetime, når de ved, at der sidder et stort publikum i salen og rundt omkring i de danske stuer,” siger han.

Danske Spil har også givet danskerne mulighed for at gætte på, hvilken deltager, der bliver den første, som må forlade programmet, når seerne skal stemme. Og også her er det en kombination af grupper og de unge, der må holde for.

”Vi vurderer, at grupperne Cyklus og KAOS og den unge Victor har virket en smule svagere end de øvrige, og derfor tror vi mest på, at det bliver en af dem, der må forlade programmet, men igen: Feltet er tæt og alt kan ske, når projektørerne tændes, temperaturen stiger og klappen måske går ned…” forudser Mathias Reimer Larsen.